قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس بانک مرکزی: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد | رئیس اتحادیه: فروشندگان طلا نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند + فیلم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اجاره‌بها در مشهد چگونه محاسبه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۷۴۵۱۹
  • ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
اجاره‌بها در مشهد چگونه محاسبه می‌شود؟
از این پس میزان اجاره بهای هر ملک در مشهد با استفاده از سامانه تعیین اجاره بها محاسبه خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر اجاره نشین هستید و این روز‌ها به دنبال خانه می‌گردید، حواستان باشد که در مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک حتما برای تعیین قیمت خانه از سامانه‌ای که به تازگی برای تعیین مبلغ اجاره بها در مشهد راه اندازی شده است، استفاده کنید. اگر درباره چگونگی راه اندازی، اجرا و نوع عملکردش سؤال دارید، احتمالا در این گزارش به پاسخ بخش زیادی از آن‌ها که دیروز در نشست خبری فرماندار به همراه دیگر دستگاه‌های متولی مطرح شد، خواهید رسید. این سامانه فعلا فقط دردسترس بنگاه‌های املاک مشهد قرار دارد و در صورت دریافت تأییدیه‌های لازم، به صورت یک نرم افزار در اختیار عموم مردم نیز قرار خواهد گرفت.

فضای سامانه

اگر می‌خواهید با فضای کار با این سامانه آشنا شوید، باید برایتان خلاصه بگوییم که کار با این سامانه راحت است. در ابتدا منطقه شهری و سپس پهنه موردنظر انتخاب می‌شود که با کلیک بر روی علامت نقشه می‌توانید محدوده و خیابان‌هایی را که در آن پهنه قرار دارند، مشاهده کنید. بعد از آن باید متراژ خانه و سن بنا به طوردستی وارد شود.

سپس در مقابل هر کدام از ویژگی‌های خانه که در سامانه شامل داشتن یا نداشتن پارکینگ، آسانسور، انباری، سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، سرامیک کف، درب برقی و تلفن که هر کدام ضریب اهمیت مربوط به خود را دارند؛ گزینه «دارد» یا «ندارد» انتخاب شود و درنهایت با زدن علامت محاسبه اجاره بها، ارزش اجاره ملک موردنظر مشخص خواهد شد. همچنین در پایان، میزان حق کمیسیون و سهم موجر و مستأجر محاسبه می‌شود.

۲۷۰ پهنه قیمتی در مشهد

پیش ازاین درباره سامانه تعیین اجاره بها در مشهد جزئیاتی مطرح شده بود، اما برای اینکه شناخت دقیق تری درباره آن داشته باشید، قسمتی از آن را دوباره تکرار می‌کنیم. در این سامانه سیزده منطقه شهری مشهد به ۲۷۰ پهنه تقسیم شده که قیمت پایه اجاره بها در هر پهنه متفاوت است.

پایه قیمت چطور تعیین می‌شود؟

آن طور که معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی در این جلسه گفت: در سازوکار تعیین قیمت اجاره بها در این سامانه چند مؤلفه برای ساختار قیمت در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌ترین مؤلفه، قیمت منطقه‌ای است که معمولا به طور سنواتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اراضی شهری اعلام می‌شود، همچنین در این زمینه از چند خبره و کارشناس محلی برای قیمت گذاری در هر پهنه سؤال شده است.

محمدعلی منصوریان افزود: موضوع سال ساخت، دومین مؤلفه‌ای است که در تعیین قیمت در نظر گرفته شده است. هرچه سال ساخت افزایش پیدا کند، ضریب کمتری به آن تعلق می‌گیرد. همچنین امکاناتی که در ساختمان و واحد مسکونی وجود دارد هرچه بیشتر باشد، ضریب بیشتری به قیمت تعلق می‌گیرد و درنهایت حاصل آن، قیمت را تعیین می‌کند.

تعیین دقیق کمیسیون

یکی از خوبی‌های این سامانه تعیین دقیق حق کمیسیون معاملات املاک و سهم موجر و مستأجر از آن است. بر اساس فرمول تعیین شده در این سامانه، مستأجر پنج روز ماه و موجر هشت روز ماه را به عنوان حق کمیسیون پرداخت می‌کند.

مقایسه اجاره بها در سامانه و بازار

در این نشست برای نمونه یک ملک فرضی نوساز با متراژ ۱۰۰ متر در منطقه یک و در محدوده خیابان صاحب الزمان (عج) با دارابودن همه ویژگی‌ها انتخاب شد که سامانه میزان اجاره اش را حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان محاسبه کرد. احتمالا از قیمت مناسب این ملک تعجب می‌کنید.

همان جا نظر رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد درباره نرخ اجاره این خانه پرسیده می‌شود که حسن رستمی هم پایین بودن این نرخ را نسبت به بازار کنونی تأیید می‌کند. همچنین به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه وشهرسازی استان که مورد تأیید فرماندار قرار گرفت، این موضوع در جلسات مختلف بررسی شده است که در همه موارد قیمت‌های تعیین شده در این سامانه کمتر از نرخ‌های در نظر گرفته شده در معاملاتی است که امسال و پیش از اجرای این طرح انجام شده است.

البته همان طور که اشاره کردیم قیمت‌های پایه درنظرگرفته شده در این سامانه بر اساس قیمت منطقه‌ای و نظر خبرگان محل است که ویژگی‌های آن از جمله سن بنا، متراژ و... در تعیین نهایی اجاره‎ بها به آن اضافه می‌شود. به گفته کارشناسان حاضر در این جلسه، این تفاوت قیمت‌ها هرچند برای مستأجران تأثیرگذار است و از تعیین نرخ‌های غیرمنطقی و دل بخواهی جلوگیری می‌کند، اما از واقعیت بازار فاصله غیرمنطقی ندارد.

مبنا اجاره بهای سامانه است

پس از این هر مالکی که بخواهد قرارداد جدید تنظیم کند، باید میزان اجاره بها را بر اساس قیمت تعیین شده در این سامانه در نظر بگیرد و هیچ بنگاهی اجازه ندارد با بیش از این مبلغ قرارداد تنظیم کند. بدیهی است هر موجری بخواهد، می‌تواند اجاره بهای ملک خود را کمتر از مبلغ اعلام شده در این سامانه اجاره بدهد، اما مبلغ بیشتر ممنوع است.

استقبال املاک از سامانه

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: باتوجه‌به اینکه پیش‌ازاین برخی، مشاوران املاک را مسئول افزایش نرخ اجاره‌بها می‌دانستند، تعیین نرخ هوشمند توسط این سامانه مورد استقبال مشاوران املاک قرار گرفته است. به گفته رستمی، اکنون تعداد مشاوران املاک مجاز و دارای پروانه ۱۱ هزار واحد صنفی هستند. همچنین ۱۲۰۰ واحد غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم که از این تعداد ۴۰۰ مورد پلمب شده‌اند و باقی آن‌ها در دست اقدام است.

یعقوبعلی نظری
استاندار خراسان‌رضوی در پاسخگویی به تماس‌های مردمی
مالکان نمی‌توانند مستأجر‌ها را به دلیل افزایش نامتعارف اجاره بها، مجبور به تخلیه کنند، مردم به اتحادیه املاک اطلاع دهند با این مسئله برخورد می‌شود. اگر مستأجری با افزایش اجاره بهای خارج از نرخ‌های تعیین شده در هر منطقه در مشهد روبه رو شد، می‌تواند به اتحادیه املاک مراجعه کند تا با این مسئله برخورد شود. مالکان نمی‌توانند مستأجر‌ها را به دلیل افزایش اجاره بها بیشتر از ضرایب مشخص شده در هریک از مناطق مشهد بیرون کنند، در هریک از مناطق شهر مشهد ضرایب افزایش اجاره بها مشخص شده است.

محسن داوری
فرماندار مشهد
باتوجه به افزایش قیمت اجاره بها در سال ۱۴۰۲ برای کنترل قیمت ها، جلسه‌ای در استانداری برای سامان دهی بازار اجاره مسکن برگزار و مقرر شد سامانه تعیین اجاره بها در مشهد اجرا شود. در این نرم افزار، سیزده منطقه شهری مشهد را به ۲۷۰بلوک تقسیم کردیم و بر اساس مشخصات ملک، مبلغ نهایی اجاره تعیین و بر اساس مبایعه نامه تنظیم می‌شود.

همه مبایعه نامه‌ها باید هولوگرام داشته باشند و حداکثر قیمت اجاره ملک باید بر اساس این نرم افزار تعیین شود و اگر بنگاهی بدون هولوگرام معامله‌ای صادر کند، تخلف است. همه ارگان‌های نظارتی، تعزیرات، دستگاه قضایی، سازمان صمت، بازرسان اتحادیه املاک و اتاق اصناف پای کار هستند تا این طرح در راستای انجام نرخ گذاری هوشمند و کارشناسی شده و جلوگیری از تعیین نرخ سلیقه ای، اجرا شود.

علی غفوری مقدم
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت خراسان رضوی
مشاوران املاک می‌توانند بابت تنظیم قرارداد‌های خریدوفروش باتوجه به ارزش ملک تا سقف ۵ میلیارد تومان از هر طرف قرارداد ۰.۱۵ درصد کمیسیون دریافت کنند. برای املاک بیشتر از ۵ میلیارد تومان این رقم به ۰.۲ درصد می‌رسد. البته برای حق کمیسیون‌ها سقف تعیین شده است که حداکثر ۲۰ میلیون تومان از هر طرف است.

در حوزه اجاره بها نیز برای قرارداد اولیه، مشاور املاک می‌تواند به میزان پنج روز اجاره از مستأجر و هشت روز از موجر حق کمیسیون دریافت کند. در اینجا حداکثر مبلغ دریافتی بابت اجاره نامه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از هر طرف خواهد بود. برای تمدید قرارداد اجاره نیز حق کمیسیون به میزان سه روز اجاره از مستأجر و پنج روز از موجر است و در اینجا سقف تعیین شده حداکثر یک میلیون تومان از هر طرف خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->